Ciuchcia w Kolnie, Wojska Polskiego 42, Kolno
Kolno to miasto, które początkowo należało do książąt mazowieckich, a prawa miejskie otrzymało w XV w. W kolejnych latach, zostało przeniesione nad rzeczkę Łabnę, co miało związek z rozwojem osadnictwa oraz zmianami w szlakach komunikacyjnych. Okres rozkwitu przypada na XVI w., głównie dzięki handlowi i rzemiosłu. Trzy stulecia później, miasto stało się ważnym ośrodkiem handlu płótnem kurpiowskim.
Podczas I wojny światowej Kolno zostało częściowo zniszczone, ale to właśnie wtedy zbudowano połączenie kolejowe z Piszem i Myszyńcem. Niestety, w okresie międzywojennym linia ta została zlikwidowana. W czasie II wojny światowej miasto było świadkiem tragicznych wydarzeń, w tym eksterminacji ludności żydowskiej. Po wojnie Kolno stopniowo odbudowywało się, choć ostatnie połączenie kolejowe zostało zlikwidowane w 1973 r.
Ciuchcia, czyli wąskotorowa linia kolejowa, miała istotne znaczenie dla lokalnej społeczności. Połączenie z Myszyńcem funkcjonowało przez wiele lat, ale wraz z rozwojem dróg lądowych, znaczenie tej linii stopniowo malało. Zaraz obok możemy również podziwiać zabytkowy semafor.
Zespół klasztorny Pijarów, Szpitalna 1, Szczuczyn
Zespół klasztorny Pijarów, wzniesiony na przełomie XVII i XVIII w., stanowi jeden z najważniejszych zabytków miasta. Fundatorami kompleksu byli Stanisław Antoni Szczuka, założyciel Szczuczyna oraz król Jan III Sobieski. Najważniejszym obiektem jest kościół pw. Imienia Najświętszej Marii Panny, wyróżniający się bogatym barokowym i rokokowym wystrojem.
Zespół klasztorny obejmuje również kolegium oraz klasztor. Obiekty te pełniły różne funkcje na przestrzeni wieków, były m.in. wojskowym lazaretem, szkołą oraz szpitalem. W 1805 r. klasztor Pijarów został skasowany przez rząd pruski, a kolegium przekształcono w placówkę edukacyjną. Obecnie w dawnym klasztorze mieści się plebania, a kolegium pełni funkcję zakładu opiekuńczo-leczniczego.
Skansen fortyfikacji granicznych w Świdrach, Biała Piska
Na Mazurskiej Pozycji Granicznej, stanowiącej linię umocnień wzniesionych przez Niemców przed II wojną światową, znajdują się różnorodne schrony bojowe, które służyły do obrony terenów wschodnich Prus przed polskimi siłami zbrojnymi. W punkcie oporu Świdry, zbudowano zarówno mniejsze schrony bierne, jak i potężniejsze, przeznaczone do obrony aktywnej, jak np. schron typu Regelbau 113d. Ten wyposażony był w pancerną kopułę z sześcioma strzelnicami, umożliwiającą prowadzenie ognia z dwóch karabinów maszynowych oraz w załogę liczącą 25 żołnierzy.
Schrony były połączone siecią okopów i rowów przeciwczołgowych. Ich konstrukcje składały się z żelbetonu o grubości sięgającej 1,5 m. Obiekty różniły się wielkością i przeznaczeniem – niektóre mieściły jedną drużynę piechoty, inne były bardziej złożone, z miejscami na karabiny maszynowe, moździerze i stanowiska obserwacyjne. Dodatkowo, wokół schronów istniały rowy przeciwpancerne, a także różnorodne systemy ochrony, w tym otwory na peryskopy, systemy wentylacyjne i wyjścia awaryjne.
Biała Piska, pl. Mickiewicza 25, Biała Piska
Biała Piska została założona w XV w. Jej rozwój był możliwy dzięki strategicznemu położeniu na szlaku handlowym. Przez wieki zasiedlali ją polscy osadnicy, a 3 stulecia później otrzymała prawa miejskie nadane przez króla Prus, Fryderyka Wilhelma I.
Zwiedzanie zaczniemy od ratusza wybudowanego pod koniec XVIII w. Posiada charakterystyczną wieżę w narożniku budynku. Następnie możemy zobaczyć zabytkowy kościół św. Andrzeja Boboli, który zbudowano w XVIII w. Jego wieża, zaprojektowana przez znanego architekta Karla Friedricha Schinkla, została dodana w 1832 r. Wewnątrz znajduje się ołtarz z XVII w. oraz barokowa chrzcielnica.
W mieście znajduje się także pomnik poświęcony żołnierzom Podlaskiej Brygady Kawalerii, którzy polegli w 1939 r. oraz żołnierzom walczącym podczas II wojny światowej. W ramach projektu „Białe noce w Białej Piskiej 2016” powstał tu również mural, będący symbolicznym wyrazem lokalnej tożsamości i historii.
Wieża ciśnień, Ogrodowa 1, Biała Piska
Wieża ciśnień w Białej Piskiej, zbudowana w 1928 r., jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych symboli miasta. Mierzy 34 m wysokości i pierwotnie pełniła funkcję dostarczania wody do lokalnych sieci wodociągowych, co trwało aż do 2010 r.
Obiekt posiada zabytkowe schody, a na szczycie znajduje się taras widokowy, który zapewnia widok na miasto i okolicę. Na szczycie umieszczono kapsułę czasu z listami i pamiątkami od mieszkańców, która ma być otwarta za kolejne 300 lat.
Kamienny Krąg z Ołtarzem Ofiarnym Pogański Sąd, Biała Piska
Kamienny krąg znajdujący się w Puszczy Piskiej jest jednym z tajemniczych miejsc związanych z dawną kulturą pruskich Galindów. Jego historia sięga czasów przedwojennych, kiedy to niemieccy badacze zidentyfikowali to miejsce jako domniemane miejsce kultu religijnego. Krąg o średnicy ok. 20 m, składający się z kilku dużych kamieni, miał centralny płaski głaz, który przypomina ołtarz ofiarny.
W przeszłości krąg ten określano mianem “Heidengericht”, czyli “Pogański Sąd”, sugerując, że mogły się tu odbywać rytuały religijne Galindów, w tym składanie ofiar bogom związanym z naturą. Chociaż dokładne przeznaczenie miejsca pozostaje zagadką, istnieją teorie, że mogło to być cmentarzysko lub miejsce ofiarne, gdzie składano krwawe ofiary, zarówno ze zwierząt, jak i jeńców.
Kościół pw. Matki Bożej Częstochowskiej, Henryka Sienkiewicza 3A, Drygały
Kościół pw. Matki Bożej Częstochowskiej ma historię sięgającą XV w. W czasach reformacji, kościół został przejęty przez luteran, ale w 1656 r. uległ zniszczeniu podczas najazdu Tatarów. Odbudowany 4 lata później, przetrwał do XVIII w., kiedy to został rozebrany. W latach 1731–1732 na jego miejscu zbudowano nową świątynię, która stoi do dziś.
Kościół był początkowo ewangelicki, ale po II wojnie światowej został przekazany katolikom. Wewnątrz świątyni znajdują się elementy ołtarza z XVII i XVIII w. oraz organy z 1924 r.
Kościół pw. św. Szczepana, Rożyńsk Wielki
Kościół pw. św. Szczepana posiada charakterystyczną wieżą na zachodniej fasadzie. W jego wnętrzu uwagę przyciągają neogotyckie elementy oraz drewniany ołtarz główny z 1960 r., w którego centrum znajduje się obraz Matki Bożej Nieustającej Pomocy. W kościele znajdują się również zabytkowe witraże i organy z 1895 r.
Historia świątyni sięga czasów, kiedy to powstał pierwszy drewniany kościół poświęcony św. Erazmowi. Był on kryty strzechą i przetrwał do XIX w., po czym został rozebrany z powodu złego stanu. Na jego miejscu, zbudowano obecny neogotycki kościół z czerwonej cegły, który do końca II wojny światowej służył ewangelikom. Potem został przekazany katolikom.