![Nawiguj](https://wyprawomaniak.pl/wp-content/themes/wyprawomaniak-new/pliki/ikony/navm.png)
![](https://wyprawomaniak.pl/wp-content/uploads/2023/12/Dworzec-Aleksandrow-Kujawski-1.jpg)
![](https://wyprawomaniak.pl/wp-content/uploads/2023/12/Dworzec-Aleksandrow-Kujawski-2.jpg)
![](https://wyprawomaniak.pl/wp-content/uploads/2023/12/Dworzec-Aleksandrow-Kujawski-3.jpg)
![](https://wyprawomaniak.pl/wp-content/uploads/2023/12/Dworzec-Aleksandrow-Kujawski-5.jpg)
![](https://wyprawomaniak.pl/wp-content/uploads/2023/12/Dworzec-Aleksandrow-Kujawski-6.jpg)
Dworzec zbudowano w 1862 r. w stylu klasycystycznym. Była to wtedy ważna stacja graniczna między zaborami rosyjskim i pruskim. Jej znaczenie spadło po odzyskaniu przez Polskę niepodległości.
Dzisiejszy wygląd dworzec zawdzięcza przyjazdowi cara Aleksandra II do Ciechocinka w 1879 r. Na ten czas stał się bowiem jego siedzibą. W związku z tym przebudowano go w stylu neorenesansu francuskiego, dostosowując tym samym do potrzeb cara i jego dworu. Dzięki temu przeistoczył się w swoistą “rezydencję przy torach”.
Dworzec w Aleksandrowie Kujawskim uznawany jest za najdłuższy w Europie. Jest to także najcenniejszy obiekt architektury dworcowej w Polsce.